Kuinka tasapainottaa hermostoa kehollisin keinoin

Syyskauden tunnit
27.7.2020
Etätuntien syyskausi
13.8.2020

6.8.2020 Onko sinulla usein saamaton tai jumittava olo? Mitä teet silloin jos kuitenkin pitäisi saada asioita hoidettua tai päätöksiä tehtyä? Odotatko että olotila menee itsestään ohi, vai ahdistutko siitä ja tukahdutat tunteen vaikkapa syömällä tai selaamalla somea? Vai yritätkö kenties motivoida itseäsi tahdonvoimalla?

Tähän ei ole tietenkään mitään yhtä ainoaa oikeaa vastausta, mutta jos et ole koskaan miettinyt asiaa kehon ja hermoston kannalta, niin ehkä tärkeintä on aluksi ymmärtää että hermoston toimintaa on mahdollista tasapainottaa hyvin yksinkertaisilla keinoilla.

Alivireys ja stressi

Itselleni tällainen alivireys on hyvin tuttua silloin kun on liikaa tekemistä tai olen kuormittunut vaikkapa ulkopuolisista ärsykkeistä. Vaivun helposti hermostolliseen ”freeze” – tilaan joka on stressireaktio. Se ilmenee mm. asioihin tarttumisen vaikeutena ja haahuiluna, joka helposti luo kierteen jota on vaikea katkaista. Tyypillinen tilanne on sellainen, jossa tehtäviä asioita on liikaa, ja asiat tuntuvat vyöryvän päälle, jolloin lamaannun enkä pysty tekemään mitään. Tosi järkevää… mutta järjellähän ei olekaan mitään tekemistä tämän kanssa!

Tämä on hyvin kuvaavaa tilanteelle, jossa ihminen yrittää analysoimalla ja järkeilemällä prosessoida kehon tasolla tapahtuvia asioita. Aivot ylikuumenevat kun yrittää ajatusten voimalla pakottaa itsensä toimintaan vaikka keho on lamaantuneessa ja alivireisessä tilassa. Järjen äänellä ei ole juuri sananvaltaa tällaisessa tilanteessa, vaan se vain lisää stressiä. Sen sijaan kehon kautta voit muutamassa minuutissa päästä kommunikoimaan hermostosi kanssa ja rauhoittaa sen kuin säikähtäneen eläimen. Sellaisiahan me stressireaktion aktivoiduttua käytännössä olemmekin. Vai oletko joskus onnistunut järkeilemällä rauhoittamaan vauhkon hevosen?

Vinkkejä hermoston säätelyyn

Paras keino itselleni hermoston tasapainottamiseen eli tästä tahmeasta saamattomuudentilasta ulospääsyyn on kaksivaiheinen:

  1. menen makaamaan lattialle
  2. kierin lattialla.

Luit oikein 🥴 Se on todellakin hyvin yksinkertaista, vaikka vaatii aluksi ehkä hieman harjoitusta jotta löytyy oikea laatu ja kontakti lattiaan.

Ensinnäkin pelkkä lattialla makaaminen on erittäin terapeuttista. Kysyn aina joskus tunneilleni osallistujilta, että makaavatko he lattialla päivittäin, tai edes silloin tällöin, ja suurin osa pyörittelee päätään. ”Ei ole edes tullut mieleen! Miksi menisin lattialle makaamaan kun voi maata sängyllä tai sohvallakin? Lattialle on niin pitkä matkakin…”

Kuitenkin kovalla alustalla makaaminen on aivan eri asia kuin pehmeä sänky/sohva. Keho palautuu jännityksistä ja yksipuolisten asentojen kireydestä saadessaan informaatiota lattiasta. Kaikille vanhemmille on tuttu asia (onhan?) se, että vauvan tulee saada maata lattialla oppiakseen liikkumaan ja valmistautuakseen kohtaamaan maailman. Ihan konkreettisesti ponnistamme maailmaan lattiaa vasten. Jo maalaisjärki sanoo, että vauvan on parempi opetella ryömimään, konttaamaan ja kävelemään lattialla eikä sängyllä. Samalla tavalla lattian palaute ja informaatio maailmasta ja painovoimasta auttaa hermostoamme tasapainottumaan ja kehoamme palautumaan.

Sitten kun olet päässyt sen kaikkein vaikeimman osuuden, eli lattialle laskeutumisen yli, voit ensin käyttää kunnolla aikaa lattian aistimiseen kehosi alla, ja kehosi aistimiseen lattiaa vasten. Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa itselleen, että ei ole kiire, eikä ole mitään suoritusta tavoiteltavana! Voit antaa itsellesi luvan todella l a s k e u t u a lattialle.

Lattian kannateltavana

Voi olla että kehossasi on isojakin epätasapainotiloja, tai tuntematonta maaperää joissa kohtaa hädin tuskin tunnet lattiaa. Se ei haittaa mitään, voit unohtaa kaikki tavoitteet ja päämääräorientoituneen lähestymistavan. Riittää kun vain teet havaintoja aistimuksista. Saatat ehkä huomata että analyyttinen mieli pyrkii kontrolloimaan ja pohtimaan, jolloin siinä vaiheessa voit keskittyä hengityksen avulla siirtämään huomion kehosi ja lattian kontaktipintaan ja siirtää painopistettä hieman puolelta toiselle. Vain sen verran ettet joudu ponnistelemaan, vaan annat kehosi painon laskeutua kokonaan lattiaa vasten, jännittämättä vastaan. Keskity tuntemaan miten lattia kannattelee sinua, ja uskalla tulla kannatelluksi!

Pikkuhiljaa voit suurentaa liikettä kallistaen kehoasi oikealta vasemmalle, mutta pidä se mahdollisimman vähäeleisenä niin ettet käytä voimakasta lihastyötä, tunne keho enemmänkin nestemäisenä, vesi-ilmapallon kaltaisena lattiaa vasten muovautuvana organismina jonka liikkuvan kontaktipisteen lattiaa vasten aistit koko ajan.

Ylläolevassa videossa on pieni lattialla kierimisen intro jotta saat juonesta ja liikkeenlaadusta kiinni. Tällaisissa harjoituksissa ei ole tavoitetta, ei tarvitse onnistua täydellisesti eikä saavuttaa mitään päämäärää. Jo pelkästään se, että otat aikaa itsellesi, menet lattialle makaamaan ja annat kehosi päästää irti kontrollista, on askel uuteen suuntaan.

Tämän harjoituksen fokus on hermoston säätely. Näin ollen se tasapainottaa hermostoasi, olitpa sitten yli- tai alivireystilassa. Kokeile, onko mahdollista pitää silmiä auki ainakin osan aikaa, näin et uppoa liikaa sisäiseen maailmaasi, josta voi olla vaikea tulla ulos harjoituksen jälkeen.

Uusia elämänvalintoja

Muutoksessahan vaikeinta on tehdä jotain toisin kuin aiemmin, ja usein ihmiset tuskailevat sen kanssa, että on ylitsepääsemättömän vaikeaa saada aikaiseksi tehdä mitään harjoituksia kotona. Kuitenkin jos jatkat vaikkapa lattialla makaamista viikon-pari päivittäin, saatat huomata hiljalleen että harjoitus itsessään on se palkinto, ja se että olet ottanut askeleen johonkin toiseen suuntaan kuin päivittäinen rutiinisi, saattaa muuttaa asioita joskus jopa radikaalisti.

Lattialle ei ole niin pitkä matka kuin luulisi! Lupaatko minulle, että ainakin kokeilet? Harjoittele kieriskelyä jo nyt, jotta se on tuttua silloin kun ali- tai ylivireys iskee, siinä tilassa on vaikeaa harjoitella uusia taitoja.

Olet myös erittäin lämpimästi tervetullut harjoittelemaan hermoston säätelyä somatiikkatunneille, jotka jatkuvat etänä joka toinen sunnuntai klo 19-20 23.8. alkaen.
Kevään kaikkien somatiikkatuntien tallenteet ovat myös Movement with Awareness online-ryhmässä, jonka kuukausijäsenyys on edelleen kesäalessa 29€ /elokuu.
Lue lisää syyskauden tunneista ja elokuun kuukausijäsenyydestä.


Tilaa uutiskirje